Green Camp

Høyskolen Kristiania

Stø kurs og tungen rett i munnen

Høyskolen Kristiania deler innsikt fra sin forskning på tre hovedutfordringer for kommunikasjon i det grønne skiftet:

– hvorfor virksomhetens mål ikke alltid sammenfaller med folks tolkning av innsatsen deres
– navigering mellom kommersielle mål og samfunnsansvar
– strategisk historiefortelling

Hvordan kan din virksomhet best kommunisere et genuint samfunnsengasjement? Hva skal til for å bli oppfattet som troverdig?

Hvordan kan vi kommunisere paradokser, som når et selskap kombinerer profitt- og bærekraftsmål, eller når vi skal formidle fakta om kriser og krig uten å skape frykt?

Her er foredragene:
Strategisk historiefortelling: Velg dine fiender med omhu v/ Terje Gaustad, førsteamanuensis, avdeling for kunst, design og media, Kristiania

Hvordan kan vi kommunisere paradokser? v/Ester Conings Vanvik, høyskolelektor, avdeling for kommunikasjon, ledelse og markedsføring, Kristiania

Why CSR can seem like putting lipstick on a pig: Comparing practitioner and consumer perspectives on CSR to understand why it often fails to meet its objectives v/Audra Diers-Lawson, professor, avdeling for kommunikasjon, ledelse og markedsføring, Kristiania

Om foredragsholderne:

Terje Gaustad
Terje Gaustad forsker og underviser på Kristiania og jobber blant annet med strategisk storytelling, prosjektstrategi, produksjonsledelse, prosjektfinansiering og rettighetstransaksjoner.

Gaustad har en doktorgrad i strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI, hvor han også utviklet og etablerte høyskolens videreutdanningstilbud innenfor produksjonsledelse og strategisk storytelling. Gaustad er også assosiert partner i Menon Economics, og har bakgrunn fra filmbransjen i USA, Storbritannia, og Sveits.

Ester Conings Vanvik
Ester Conings Vanvik er studieprogramleder og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og underviser i PR og Kommunikasjon.

Conings Vanvik har en Master in the Audiovisual Arts (EHB Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound Brussels), en Executive Master in Marketing & Advertising (Solvay Business School & Université Libre de Bruxelles) og en Executive Master in Business Administration (Vlerick Business School Belgium) hvor avhandlingen handlet om hvordan digital strategi er driveren for en internasjonal ekspansjonsstrategi for et norsk moteselskap.

Conings Vanvik har lang erfaring fra medie- og reklamebransjen som prosjektleder, leder og konsulent både i Norge og Belgia. Hun jobber også som strategisk rådgiver innenfor markedsføring og reklame og brenner for å videreformidle kunnskap og forske på grenselandet mellom og integrasjonsmulighetene av strategisk kommunikasjon og forretningsdesign.

Audra Diers-Lawson
Audra Diers-Lawson (PhD, 2006 University of Texas-Austin) er professor i risiko- og krisekommunikasjon og doktorgradsleder i kommunikasjon og ledelse ved Kristiania.

Diers-Lawson har undervisnings- og forskningserfaring fra fem land og mer enn 35 vitenskapelige publikasjoner, inkludert en monografi og redigerte volumer bare de siste fem til seks årene, erfaring med å redigere Journal of International Crisis and Risk Communication Research og som korrekturleser for mer enn 20 tidsskrifter, og erfaring fra lederstillinger med ECREA og ICRCA,

Diers-Lawson er en global leder innen risiko- og krisekommunikasjon. Hennes forskning fokuserer på sammenhenger mellom risiko, krise, interessenter og organisasjoner.
Diers-Lawson er lidenskapelig opptatt av å bygge bro mellom akademiske og praktiserende samfunn for å oversette forskning til praksis. Hun deltar jevnlig som hovedtaler på arrangementer med kommunikasjonseksperter og beslutningstakere fra ulike bransjer. For eksempel har hun deltatt i workshops for å dele, evaluere og utvikle beste praksis innen risikokommunikasjon, samfunnsengasjement og infodemisk ledelse (RCCE-IM) med utøvere på Balkan og i Sentral-Asia. Hun fungerte også som innholdsekspert i risikokommunikasjon ved en felles evalueringsøvelse i Kosovo.
Hun samarbeider for å gi råd og produsere forskning som påvirker politikk og praksis med institusjoner som Asia-Europe Foundation, EU og WHO-Europe og er innvielsesmedlem av WHO-Europas RCCE-IM Technical Advisory Group.